onsdag, april 29, 2009

När stora saker och ting händer i ens liv

Jag förstår att det kan verka så, men det är faktiskt inte bloggdöden som är orsaken till att jag uppdaterat rätt sparsamt under de senaste dagarna. Däremot händer det rätt stora saker i mitt liv som lite tagit fokus från bloggandet. Jag gjorde min sista arbetsdag på det socialdemokratiska riksdagskansliet idag och börjar efter helgen som funktionär på ABF-förbundet där jag ska jobba med kultur- och mediefrågor. Och förutom att det rent praktiskt har inneburit en hel del nedpackande av böcker och papper i flyttkartonger så är det ju faktiskt en ganska stor omställning i livet att byta arbetsplats.

Det känns ju alltid lite vemodigt att lämna ett jobb och en massa arbetskamrater som man trivts bra med och arbetat intensivt ihop med under flera år. Men samtidigt måste jag erkänna att detta stygn av sentimentalitet uppvägs med råge av den entusiasm jag känner inför mina nya arbetsuppgifter. Det är en helt ny roll för mig som det ska bli väldigt spännande att ta sig an - och som jag också känner mig inte så lite nervös inför, ska villigt erkännas.

Andra saker är också på gång: nu i dagarna släpps en debattantologi som Katrine Kielos varit redaktör för och som jag har fått äran att få medverka med ett eget avsnitt i. Den heter "Den grå vågen -tankar om en ny socialdemokrati" och min text handlar passande nog om kulturpolitik (jag fick frågan om att skriva just den texten innan det var klart med mitt nya jobb, ska tilläggas). Om du är i Stockholm nästa måndag (den fjärde maj) så är du hjärtligt välkommen till ett boksläppseminarium på ABF-huset på Sveavägen.

Alltså. Det är nya tider för mig. Men bloggande kommer jag att fortsätta med. Och jag kommer att fortsätta vara politiskt aktiv. Men så kommer jag också att få en massa nya spännande perspektiv som jag inte har idag. Och jag hoppas väl någonstans att det kanske ska göra den här bloggen ännu mer läsvärd i framtiden. Hur det blir med den saken får vi väl se. Men roligt ska det bli, hursomhelst.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , och annat intressant

5 kommentarer:

Anders Nilsson sa...

Grattis! Det ska bli spännande att fäölja med på den trippen.

Tomas M sa...

Grattis!

Men du, är inte "ABF-förbundet" något tautologiskt? :)

Johan Sjölander sa...

Ha ha - jo, det stämmer nog. Men AB - F ser lite skumt ut, tycker jag... Eller AB-Förbundet. Får ta med mig det där med hur man skriver egentligen :-)

Anonym sa...

Gratulerar. Du verkar vara rätt man för jobbet, med ditt musikintresse osv. Katrine Kielos såg trevlig ut på ett Korseld-klipp jag såg. [Men "Grå Vågen" associerade jag först med Grey Panthers - trodde det handlade om kampen för jämlikhet, soladaritet med och värdig behandling av oss mogna och övermogna vit-grå-håriga och gråsprängda :)]

A-K Roth

Unknown sa...

Lycka till på det nya jobbet och hoppas att du kan ge en injektion ut i landet när det gäller folkbildning.