måndag, april 24, 2006

Högerns intellektuella bankrutt

Enpartistaten heter en halvny kampanjblogg där det mestadels – ja, bara faktiskt – publiceras inlägg med olika negativa synpunkter på socialdemokratin. Grundtanken är att det är något djupt odemokratiskt med att svenska folket inte tycker och tänker på samma sätt som högern och därför också röstar fel i val efter val. Kritik mot (s) ska alltså inte byggas på åsikter i sak, utan genom att misstänkliggöra enskilda politiker och försöka koppla samman arbetarrörelsen med diktatoriska samhällsskick.

Och det här är naturligtvis hur dumt som helst. Och inte så lite obehagligt. Men på ett sätt tycker jag ändå att det känns bra. För ett tag kändes det som att socialdemokratin höll på att förlora sin ställning som svensk politiks självklara mittpunkt. Moderaterna och högeralliansen framstod nästan som alternativ i sig, och inte bara kommentarer till (s). Nu blev det inte så.

Högeralliansen faller samman. Moderaterna har tappat allt moment. Och på högerns tankesmedjor ägnar man all kraft åt att häckla Anitra Steen. Jag börjar verkligen se fram mot valrörelsen. Låt dem komma, bara…

PS; Joel Malmquist skriver en längre text om samma fenomen som jag varmt rekommenderar, den hittar du här. DS

5 kommentarer:

Jonas N sa...

Oj då, intellektuell bankrutt till höger om socialdemokratin. Starka ord Johan. Jag kanske skall påpeka att jag står till höger om dig, och jag är inte ......

Inte ens i närheten!

Och vet du vad, du är väldigt medveten om detta :-)

Men som vanligt menade du nog någonting helt annat: Du gillar inte en sajt (kampanj kan den väl knappt kallas) som skriver i förringande ordalag om diverse sosse-fasoner och affärer. Förståligt!

LOs affischkampanj med rödnästa giriga företagare som med alla medel försökte köra över stackars anställda och jobbsökande .... kanske var intellektuellt mer högstående. Nja, jag tycker inte det.

Men jag tycker hellet inte att den indikerade vänsterns intellektuella bankrutt. Kanske tom motsatsen.

Anonym sa...

Då kommer du att älska den här sajten Johan.

www.maktmissbruk.se

:)

Johan Sjölander sa...

Björn, måste erkänna att den var rätt snygg din maffiasajt. Får lite ung vänster-vibbar när jag tittar på den. De har också ett drag av det där inåtvända, sekteristiska men estetiskt rätt tilltalande.

Och högern är rätt bra på vulgär opposition. Så jag tycker de kan få hålla på med det. Länge, länge till.

Anonym sa...

Sjölander, Sjölander, Sjölander...

1) Sossarna har alltid rätt.
2) Om sossarna mot all förmodan inte har rätt, var god se nr. 1.

Sossarna måste ju få tåla lite kritik, mycket är ju befogat. Ni är ju inte guds bästa änglar.

Johan Sjölander sa...

Attila, jag hoppas verkligen att du kan se skillnad på;

- saklig kritik
- vulgärt skitsnackande

(om jag säger att moderaterna för en dålig politik därför att xxx är det ett exempel på det ena, om jag skulle lägga upp en hemsida där jag kallade Reinfeldts för överklassmaffia och jämförde dem med diverse diktuaturer runt om i världen ett exempel på det andra. Hänger du med?)

Ovan finns två exempel på att högern går från det förra till det senare. Det var det min postning handlade om. Inte att högern kritiserar (s) - det råkar faktiskt vara deras jobb!