onsdag, april 26, 2006

Okej, nu skäms jag lite över att vara man

Jag brukar inte gilla det där med kollektiv skuld. Ser i regel inga skäl att må dåligt för att någon annan som råkar bo i samma land/hålla på samma fotbollslag/vara av samma kön gör bort sig. Men när Peter Antoine lägger sig i prostitutionsdebatten i dagens Expressen kan jag inte låta bli att rodna lätt över min könstillhörighet.

Peter Antoine försvarar alltså prostitution, och är jätteupprörd över JämO:s ”bojkotta VM”-utspel. Och det må väl så vara. Men som han argumenterar. För så här säger alltså Antoine (och jag skojar inte) :

”- Om en kille vill ha sex men är blyg – då är det väl bättre att han går till en bordell än att han ska våldta någon?”

Så är det alltså. Våldtäktsmän är blyga killar som inte får till det - vad ska en grabb göra om man inte kan köpa sig ett ligg när andan faller på? Maken till mansförakt, fördomsfullhet och - tja- dumhet var det länge sedan jag stötte på.

Och jag vet att det inte är mitt fel. Jag vet att jag faktiskt inte på något sätt kan göras ansvarig för vad en enskild idiot vräker ur sig. Men det hjälps inte. Just ikväll skäms jag faktiskt en smula över att råka vara född till man.

1 kommentar:

Anonym sa...

Den skammen kan jag dela med dig. I mitt fall är den dubbel eftersom jag även är en fotbollsfanatiker. ;-)