onsdag, april 05, 2006

Hur blir man en man?

Vad skiljer en man från en icke-man? Hur skapas och upprätthålls manlighet? Och vad innebär det egentligen att vara ”man”. Det är några frågor jag tänkte grotta mig ner i i dagarna som kommer.

För en tid sedan diskuterade jag homofobi med Linnea på Rebellornas blogg. Det var en spännande diskussion som slutade med att L uppmanade mig att läsa R.W. Connells bok ”Maskuliniteter”. Döm om min förvåning när jag på mitt skrivbord i morse hittade ett exemplar av just denna bok. Det var min kollega Nanna som tydligen också tyckte att jag var i behov av någon form av bildning.

Och att läsa böcker är alltid bra. Bor man dessutom i Hässelby har man långa sköna tunnelbaneresor att se fram emot varje dag som passar utmärkt för ändamålet. Jag återkommer med reflektioner när jag läst färdigt.

2 kommentarer:

Linnea sa...

Kul. Ser fram emot en spännande diskussion. Om du får mersmak kan du sedan få låna "Manlighetens många ansikten"- eller ja, du kan få den. Jag vill inte se den efter fredag. Har feeeet tentaångest tack vare den förbaskade manligheten...

Anders Ekman sa...

Återigen, ett socialt skapat fenomen som vi kan betrakta och fylla med innehåll som vi behagar (eller snarare, fylla med det innehåll som vi lärt oss att fylla det med).

Låter spännande!

Mvh
Anders