lördag, januari 03, 2009

Göran Skytte har bisarra vänner

Jag har under lång tid umgåtts med människor av de mest skiftande politiska uppfattningar men jag har aldrig någonsin träffat någon som ens skulle kunna leka med tanken att det på något sätt är att "tränga sig före i kön" att aktivt söka jobb när man drabbats av arbetslöshet. Inte heller kan jag tänka mig att någon av alla dessa människor jag har umgåtts med skulle kunna tycka att det är "orättvist" att försöka hjälpa vänner som förlorat jobbet tillbaka till ett nytt arbete,  genom att exempelvis fråga runt bland vänner och bekanta om de vet något bra jobb. Men dessa helt bisarra uppfattningar verkar vara helt legio i SvD-kolumnisten Göran Skyttes umgängeskrets. Åtminstone enligt den krönika han idag har skrivit på tidningens ledarsida. 

Och Skytte är såklart upprörd över detta, vilket jag förstår. Men samtidigt ställer jag mig frågan vilken typ av verklighetsfrämmande liv man egentligen kan leva och samtidigt göra anspråk på att kunna säga någonting om det samhälle vi faktiskt lever i? Om man lever i en värld där det är fult att söka jobb - då har man ju uppenbarligen ingen som helst kontakt med de villkor vanligt folk faktiskt lever under i det här landet.
För Skyttes problem är ju att han verkar tro att dessa bisarra vänner han umgås med är någon sorts exempel på hur det är ställt i landet Sverige, när det egentligen bara är en illustration av just Göran Skyttes umgängeskrets. Vill man lära sig något om Göran Skytte kan man med fördel läsa dagens krönika. Vill man istället förstå något om Sverige är det lika bra att låta bli. 
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,  och annat intressant

8 kommentarer:

Magnus sa...

Du har rätt, ddet där var det märkligaste jag läst på mycket mycket länge. Mannen är lika verklighetsförankrad som Kim Jong Il på LSD.

Anonym sa...

Mig veterligt hör det till normaliteten att man får sina jobb via kontakter. Detta är sannerligen ett problem för de som är oetablerade på arbetsmarknaden. Hör i Sverige är det ofta nepotism som leder fram till ett arbete.

Anonym sa...

Knappast uppseendeväckande det Skytte säger, och inte heller särskilt märkligt med hans vänner? Tror mera att Skytte och hans vänner anses bisarra just för att det är Skytte - denna nagel i ögat på alla vänstermänniskor.Strunt samma vad han skriver, säger eller gör - det är ändå bisarrt och tokigt. Men att jämföra Skytte med Kim Song Il - ja, det kan väl verkligen kalla bisarrt.
Och för att komma från en politisk tjänsteman på sossarnas riksdagsgrupp - huh, då blir jag mörkrädd.

Johan Sjölander sa...

Staffan - så du menar att det är helt normalt att anklaga en person som aktivt söker jobb (eller en person som hjälper en vän att hitta ett nytt jobb) för att försöka "smita förbi kön"? Herregud. Jag blir faktiskt förbluffad. Är detta någonting som är vanligt även i dina kretsar?
För övrigt så nämner jag inte Kim Song i mitt inlägg. Med ett ord. Och Magnus (som ju INTE är tjänsteman på socialdemokratiska riksdagsgruppen) kan visserligen svara för sig själv, men jag tror nog att de flesta begåvade läsare ser att han uttrycker sig låt oss säga med en humoristisk överdrift. Men det överlåter jag som sagt till honom att kommentera.

Anonym sa...

Jag brukar läsa Skytte just för att det är intressant att ta del av en världsbild som ligger så långt från min egen.

Men den här gången är hans åsikter bara bisarra.

Anonym sa...

Johan, vi inser nog alla att detta knappast handlar om den lilla reaktion som Skyttes vänner visade. Hur man på grund av detta kan ägna en hel bloggspalt åt att kalla dessa vänner bisarra, en illustration av Skyttes umgängeskrets, Skyttes verklighetsfrämmande liv etc, förstår jag inte. Men förlåt att jag inte förstod ironin vad gäller Kim Il Song, eller att jag missade att det var Oscar som skrev, nyanserna var rätt små.
Men jag upprepar – allt vad Skytte står för är skit, mer eller mindre, för er sossar. Det jag då inte förstår, eller så är det självklart, är att du har en direktlänk till ”Vad andra bloggare tycker om Skytte”, en riktigt slaskpost som jag förstår roar dig, men kanske inte vad man väntar sig hos en ”seriös” s-politker och tillika politisk tjänsteman. Har du ingen länk till ”Vad bloggare tycker om Mona Sahlin”.

Anonym sa...

Oscar, förlåt.
Det var Magnus som talade om Kim Jong Il
/Staffan

Johan Sjölander sa...

Hej Staffan. Jag förstår faktiskt inte vilken direktlänk till en slaskpost du pratar om. Eller är det du som läser lite slarvigt igen?
Men jag noterar att du fortfarande inte med ett ord berört innehållet i Skyttes krönika i sak, utan bara fortsätter insinuera saker om mina motiv. Vilket är lite synd, jag är faktisk nyfiken på om du uppfattar Skyttes bild av vad som är normalt svenskt beteende som just det, eller om du som jag faktiskt också tycker att det är en smula bisarra åsikter som uttrycks.