måndag, maj 14, 2007

Förnyelse måste inte innebära att vara höger

När Mona Sahlin i en TT-intervju idag släpper icke-nyheten att socialdemokraterna kan tänka sig att återinföra både fastighets- och förmögenhetsskatter i någon form efter en valseger 2010 är det intressantaste inte att se högerns reaktioner, utan vilken retorik man använder sig av. För huvudkritiken mot Sahlins budskap tycks inte vara att det är dålig politik att de rika ska betala lite mer skatt, huvudkritiken är att socialdemokrati i och med detta på något sätt inte är tillräckligt ”förnyade”. (Gudmundson på svenskans ledarblogg ropar högst, och det ekar sedan runt omkring i bloggosfären.)

Och här är ett problem med den borgerliga mediedominansen. För den typ av kritik som nu framförs av mer eller mindre tunga bloggare kan mycket väl få fotsfäste, ja, jag skulle säga att risken är uppenbar.

Jag menar personligen att socialdemokratin måste förnya sig, men jag hävdar att detta faktiskt kan ske utan att vi behöver anpassa oss till vad de borgerliga partierna eller en SvDs ledarsida tycker och tänker. Samtidigt så inser jag att det är mot just denna måttstock den socialdemokratiska graden av förnyelse kommer att mäta sig – på ledarsidor, och av borgerligt sinnade ”analytiker” på nyhetsplats.

En aldrig så förnyad socialdemokrati kommer därför att framställas som ”konservativ” av tunga delar av media, så länge den inte tagit rejäla kliv högerut. Så detta är nog bara att börja ställa in sig på. Och samtidigt börja fundera på vilka alternativa kanaler vi har att nå ut till folk på, utan att behöva ta omvägen via storstadstidningarnas tendensjournalister.

Andra bloggar om: , , , , , och annat intressant

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hm... I det här fallet handlar det väl snarare om att socialdemokratin blivit reaktionär. Allt handlar ju om återställare. En konservativ socialdemokrati vore i dagsläget mer progressiv än det vi nu ser komma från det gamla arbetarpartiet. Någon socialdemokratisk reformiver var det längesedan någon märkt av.

Magnus Persson sa...

Självklart behöver förnyelse inte betyda högerpolitik eller ens enstaka högerföreslag. Jag väger inte in någon sådan värdering i min text alls - jag bara undrar över vilka de där förslagen som inte ska tas från den senaste valrörelsen kommer att vara, så jag vet vad jag ska kritisera på min blogg förutom ett och annat vilselett alliansförslag och den totala tystnaden från Sveavägen 68. :)

Alla förslag som kommit hittills har ju (s) plockat upp ifrån papperskorgen, där väljarna arkiverade dem den senaste tredje söndagen i september. Inte något fel med det, men jag vill gärna använda andra argument i debatten än jag gjorde hela valrörelsen...

Anonym sa...

Synd att Mona Sahlin snällt svarar på dumma frågor som ringar in henne i ett hörn. Vi vet ju att den egna penningpungens storlek är det som intresserar borgarnas väljare mest, men Mona borde förstå att det är hon som väljer vad hon vill svara på och vilka motfrågor hon vill ställa.
Vem kan ge henne mer råg i ryggen?

Anonym sa...

"Vi vet ju att den egna penningpungens storlek är det som intresserar borgarnas väljare mest..."

Tyvärr är det nog inte bara borgerliga väljare som tänker så. Väljarna har under de senaste valet lockats med allmänt lullull från alla läger. Från maxtaxan på dagis till sänkta inkomstskatter.

Frågan är väl om väljarna kan se skillnad på bidrag och lättnad, och där skulle jag säga att de borgerliga väljarna premierar lättnad framför bidrag, något som gav sin klang under senaste valet.

Anonym sa...

kalle e

då är det kanske dags att tala om i detalj vad vi vill finansiera med skatterna
vad den solidaritet vi önskar ska omfatta
borgarna verkar lösa sina "lättnader" med på sikt allt annat än för skattebetalarna lönsamma utförsäljningar som ger hr Marknad allt mer makt och det tråkiga med hr Marknad är ju att han aldrig kan ställas till svars för sina beslut eller behöver ansvara för att samhällets inflytande beskärs
Moderater röstade på sin stämma för att t.o.m. kassakon Svenska Spel skulle säljas
Tala om bristande samhällsansvar!

Markus Blomberg sa...

Vikten av att orka försöka nå ut av egen kraft, via egna kanaler och metoder, kommer att vara a och o för valrörelsen (och för den kommande avtalsrörelsen också, för den delen).