måndag, maj 28, 2007

Påklätt med Sarah Jessica Parker

Sex and the city är inte bara en teveserie, på samma sätt som Dirty dancing inte bara är en film, och Madonna inte bara är en sångerska. För oavsett vad man tycker om de fyra New York-tjejernas sexuella (och andra) äventyr går det inte att komma ifrån det faktum att de har varit stilbildande och trendsättande på ett sätt som få andra. När stjärnan Sarah Jessica Parker nu lanserar en ny klädkollektion och rubrikerna (som här) är att hon ”vill att unga tjejer ska klä på sig” uppstår därför frågan: är detta en tidssignal av rang, eller har Carrie bara blivit gammal och konservativ?

Själv tror jag att det är lite av både ock. För det är klart att det finns ett utrymme för en motreaktion mot den sexualisering av modet som krupit längre och längre ner i åldrarna. Några bilder på kläderna jag hittar visar väl att det inte direkt är heltäckande nunnedräkter hon tänker sig att saluföra, heller. Så i den meningen kan det vara bra trendkänsligt, ett svar på en efterfrågan som utan tvekan finns där ute, ja kanske till och med politiskt riktigt bra – en sorts feminismens nästa steg.

Men lite så är det kanske en åldersfråga också. Generationen som förlorade oskulden med Patrick Swayze, lärde sig ta för sig sjungandes Material girl och slutligen kombinerade karriär och singelliv med ett inte ringa antal Cosmopolitans och drömmar om New York har nu blivit mammor och bildat familj. Och då vill man kanske inte att döttrarna ska klä sig hur utmanande som helst.

Eller så är det bara ytterligare ett tecken på vilket nykonservativt samhälle vi är på väg in i. Inte vet jag. Lyckad marknadsföring är det ett exempel på, hursomhelst. Det är inte varje dag en person om jag bloggar om mode…

Andra bloggar om: , , , , , , , , och annat intressant

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Den här kommentaren handlar inte om det senaste inlägget utan jag vill bara försöka få din uppmärksamhet så snabbt som möjligt :)

Jag är i akut behov av hjälp av någon som har mer detaljerad Dolly Parton kunskap än mig. Jag skriver min B-uppsats i genusvetenskap bl.a. om hur Dolly Parton skildrats i svenska medier i samband med den senaste Sverigespelningen resp den som var 1978. Problemet är att jag inte vet exakt när den spelningen var och det verkar svårt att få reda på. Jag fick syn på ditt inlägg om Dolly Parton och tänkte att du kanske skulle kunna hjälpa mig med det? Alltså, när exakt var spelningen i Sverige 1978?

Tacksam för hjälp!
Ida

Johan Sjölander sa...

Sorry, Ida, jag var fem år då. Men det kanske finns någon annan som vet? Kom igen, hjälp Ida nu...