onsdag, september 05, 2007

Odenberg är inte den enda förloraren

Vem avgår - Odenberg eller Anders Borg? Det frågade jag mig här på bloggen den 28 juli i år. Den konflikt rörande det moderata partiets hjärtefråga försvaret som seglade upp efter finansministerns utspel i årets Almedalsvecka kändes helt enkelt så dramatisk att jag nog tyckte att det fanns fog för att ana rätt omfattande konsekvenser. Och nu tycks det onekligen som om jag fick rätt i att denna konflikt måste sluta med någons avgång.

Men samtidigt är det någonting här jag inte blir riktigt klok på. För vad jag har förstått det så har även finansministern förlorat slaget. De besparingar han föreslog i Almedalen har i praktiken skjutits på framtiden. Orsaken att Odenberg avgår är som jag förstår det heller inte de konkreta förslagen för de kommande åren, utan denna utredning om framtida besparingar, samt sättet försvarsmakten behandlas på av den sittande regeringen (en kritik som är lätt att förstå, att rikets säkerhet reduceras till en bricka i ett budgetförhandlingsspel känns nog inte så bra för någon av oss).

Det verkar alltså som om vi har tre förlorare här. Odenberg, som trots allt gör det enda rakryggade, tar sitt pick och pack och går. Och Anders Borg, som satte igång hela processen och ändå får finna sig återigen överkörd av partiledargänget när det kommer till de konkreta förslagen.

Men den stora förloraren är trots allt statsminister Reinfeldt. Som verkar fullkomligt ha tappat greppet. Frågan är hur länge detta håller? Sten Tolgfors har redan efterträtt två avhoppade moderata ministrar. Blir det regeringschefens egna portfölj han tar över nästa gång?

Läs mer här, här, här, här, här, här, här, här och här.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , och annat intressant

7 kommentarer:

Knute sa...

Jag trodde du skulle skriva att försvaret är den stora förloraren.

Johan Sjölander sa...

Det också (tyckte att jag antydde det i texten). Men att statsministern tappar greppet är illa för fler än försvarsmakten. Även om de onekligen ligger i blickfånget just nu.

Anonym sa...

Fredde här. Men eftersom socialdemokraterna byggt upp ett starkt försvar behöver vi inte vara oroliga.

Anonym sa...

Förklaringar som ges på min blogg är följande:
1. Vissa satsningar på materiel strider mot det nya insatsförsvaret
2.Försvarsindustriell påtryckningar och regionalpatriotism
3. Skillnader i uppfattning om hur man styr en verksamhet

Anonym sa...

Vill bara tipsa om att Urban Lindstedts blogg i din bloggrulle ej är aktuell längre - har bytt ägare.

Anonym sa...

Ja, det är inte bara lite märkligt. Samtidigt är Borg inte den största förloraren med tanke på att den långsiktiga ambitionen ligger fast. Frågan är väl i så fall hur Reinfeldt har tänkt att hantera balansen mellan olika ministrar framöver.

Sen är det så klart helt galet att som Borg relatera till försvaret strikt finanspolitiska termer.

Anonym sa...

Jag funderar så smått på vad detta kommer att innebära för de moderata kärnväljare som antagligen delar Odenbergs åsikt (vilket knyter an till en annan post jag skrev hos Johan sista augusti).