fredag, september 21, 2007

Slaget om nattrafiken

Protestgruppen på Facebook ”Stoppa SL:s vardagsmord” har på bara några dagar fått över 2300-medlemmar (2537 i skrivande stund) och det hela har blivit så stort att till och med Svenska Dagbladet uppmärksammar (se här). Bakgrunden är ett förslag till SL:s styrelse på att minska på nattrafiken på tunnelbanan på vardagskvällar. På torsdag kommer jag som politiskt vald ledamot i SL:s styrelse faktiskt få vara med och ta ställning till det hela. Och då kan ni lita på att jag har tagit intryck av protesterna.

Att tro att tunnelbanan nattetid går att ersätta med bussar är ett misstag SL har gjort förr. När jag som SSU:are för många år sedan kom in i Stockholms landstingspolitik var en av de frågor där jag själv var som mest kritisk mot den egna politiska linjen just detta – att även vi socialdemokrater hade gått med på att dra in tågtrafiken nattetid. Det var en fråga vi hade debatterat hårt internt i partiet, och det var en fråga jag var beredd att driva kraftfullt i landstingsgruppen.

Nu behövdes inte detta, för nattrafiken återinfördes (och nä, jag tror faktiskt inte att det var min förtjänst även om det naturligtvis hade varit häftigt om det varit på det sättet). Men nu verkar det som om SL är på väg att återupprepa misstaget. Jag skulle dock inte vilja säga att slaget är förlorat. Vår moderate styrelseordförande Christer G Wennerholm vill visserligen inte kommentera till media, vilket väl får ses som att han är hyfsat med på tjänstemännens linje. Men från andra borgerliga ledamöter samt från oss i oppositionen är tonläget ett annat (även om jag inte riktigt blir klok på vad det är de borgerliga säger, egentligen).

Och argumenten är flera. Ett, som SvD också lyfter fram, är att nattbussar faktiskt är ett osäkrare alternativ. Ett annat och minst lika viktigt (som också lyfts fram av flera personer som kommenterar på facebook) är att det aktuella förslaget slår hårt mot människor som faktiskt arbetar obekväma tider. Rent sakligt finns det alltså goda skäl till att säga nej till ett förslag som inte direkt kommer att gynna SL:s anseende som bolag.

SL har en politisk styrelse för att vanliga medborgares åsikter om trafiken ska vara representerade. Det vore i det läget tjänstefel av oss som fått det förtroendet att inte lyssna på de kraftfulla protester som rasar mot de aktuella förslagen. Exakt hur vi socialdemokrater kommer att formulera oss på torsdag vet jag naturligtvis inte förrän jag har pratat ihop mig med mina kollegor i gruppen. Men att stockholmarna vill ha sin nattunnelbana är en signal som både är hörd och förstådd.

Andra bloggar om: , , , , , , och annat intressant

4 kommentarer:

Per Hagwall sa...

Enligt tidningsartiklarna så beror indragningen inte på ekonomi utan på att det måste finnas tid för reparationer - reparationer som inte kan genomföras på helgnätterna eftersom den trafiken nu utökas. Det ser alltså ut att vara en teknisk fråga, har jag uppfattat det rätt?

Min egen åsikt är f ö att det är bättre med nattrafik på t-banan än nattbussar.

Anonym sa...

Att dessutom på allvar fundera på nattaxa måste vara det värsta misstaget av allt. Nattaxan förbättrar knappast arbetsmiljön för förarna som får hålla på och käfta med folk över en tilläggsavgift. speciellt om avgiften tas ut även av periodkortsresenärer så blir de problem. Dessutom: Hur skall den tas ut när det råder kontantstopp? Det är ju inte alla hållplatser som har automat. Nattaxor är ju något som fler och fler länstrafiksbolag tar bort idag just pga. jobbig arbetsmiljö för förarna och att rånrisken ökar med ökad kassa.

Per Hagwall sa...

Nattrafiken kommer att utökas på helgerna och behållas på vardagarna, nattaxa kommer inte att införas.

Anonym sa...

Nattaxa fungerar utmärkt här i Zürich, vanligt färdbevis + 30kr i nattaxa.

Här finns automater vid de flesta hållplatser inom stan och man betalar tilläggsavgiften innan man går på bussen/spårvagnen/tåget.

Förarna hanterar inga kontanter och kontrollerar inga biljetter, kontrollanter finns det dock gott om och då särskilt på helgnätterna.

http://www.zvv.ch/nachtnetz_level2.asp