söndag, september 16, 2007

Det bidde inget jobb, det bidde en handlingsplan

Före valet hette det från moderaterna att arbetslösa skulle garanteras jobb inom fem dagar. Den 15 september i år säger ansvarigt moderat kommunalråd Ulf Kristersson att ”[a]tt ordna ett jobb inom fem dagar, det är ju omöjligt” och att det snarare handlar om ”att inom fem dagar få en individuell plan.” Och om någon kan ha uppfattat saken annorlunda beror det på att moderaterna tidigare uttryckt sig ”slarvigt”.

Jag skrev igår om hur viktigt löftet om jobbgarantin var för att förklara de moderata valframgångarna i områden som Skärholmen. Nu visar det sig att vad alliansen kan erbjuda långtidsarbetslösa snarare är (ytterligare en) handlingsplan.

Ali Esbati skriver riktigt bra om detta - och han har även hittat ett stort antal citat som gör att man kan följa det moderata valsveket i detalj. Så läs hans inlägg, och sprid!

Andra bloggar om: , , , , , , och annat intressant

4 kommentarer:

Anonym sa...

Japp, Alliansen har misslyckats med sitt kanske viktigaste vallöfte. Att garantera alla som inte har ett arbete, jobb inom fem dagar.

Fiasko.

Och inte tror jag det blir bättra av de nya ”super” Jobbtorgen där alla ska försöka samlas kring de resurser Alliansen skrapar ihop. Man pratar om utanförskap men skapar själva ökade klyftor och ohjälpligt utanförskap.

Anonym sa...

Nej tack, Johan. En propagandameister som Ali Esbati ska man varken läsa eller sprida. Ett och annat kan vara vettigt och/eller fiffigt uttryckt men på det stora hela finns ingen ärlighet.

Anonym sa...

"Att ordna ett jobb inom fem dagar, det är ju omöjligt, säger socialborgarrådet Ulf Kristersson (m)."

Det här är så kul så det är inte sant! Ännu ett vallöfte ner i toaletten! I valrörelsen var det fullt möjligt bara de fick sänka lite skatter=)

Bulten i Bo sa...

En propagandameister som Ali Esbati ska man varken läsa eller sprida. Ett och annat kan vara vettigt och/eller fiffigt uttryckt men på det stora hela finns ingen ärlighet.

Hur kan du veta det om du inte läser honom?

Personligen tycker jag att det verkar som han har citerat korrekt ur skrifterna men jag kanske farlig och oärlig jag också!

Jag skulle kunna ge en hel lista med högerbloggar (med varierande "ärlighet") som jag tycker folk ska läsa, kommentera och gå i polemik mot. Jag tror nämligen folk om att ha omdöme!