onsdag, september 12, 2007

Sista månaden (bloggtips, närakuter och dagisplats)

Jag är nu inne på min sista månads pappaledighet. Känns lite märkligt, jag har trots allt inte varit på jobbet sedan februari i år. Men den elfte oktober - när Ingrid fyller ett - bär det av igen. Och igår nåddes vi dessutom av det glädjande beskedet att vi också får en dagisplats, inte alls i andra ändan stan som vi befarande utan på en (vad det verkar) genomtrevlig liten förskola bara några minuterns promenadväg från lägenheten, här i Hässelby.

Ett eländigt hälsotilsltånd och vissa uppkopplingsproblem har som ni sett gjort att det inte blivit så mycket bloggat de senaste dagarna. Men vad gör det när det skrivs så mycket annat klokt. Tre inlägg som jag särskilt skulle vilja plussa för är;
  • Morgan Johansson skriver om vårdnadsbidraget och integrationen. Ord och inga visor. Morgan är en av socialdemokratins skarpaste debattörer. "Orädd", är ett ord som faller en på läppen. Här visar han återigen prov på detta.
  • Socialdemokratiska studentförbundets ordförande Kajsa Borgnäs skriver om kunskapskapitalismen. Vad hon i praktiken efterlyser är ett större grepp om hela systemet med friskolor. Kajsa är en av de personer jag har träffat på inom politiken som närmar sig densamma med störst allvar. I en värld av ironiska blinkningar och sarkastiska kommentarer känns detta oftast väldigt befriande. Dessutom är hon klok. Vilket hon inte minst visar prov på i detta inlägg.
  • Så till sist (men inte minst) - missa inte Calle Fridén på sin byggjobbarblogg formulera den mest träffande beskrivningen av landets småföretagare jag sett på länge. Nyckelformuleringen är nog denna: "Tanken på att småföretagandet ... skulle vara en främmande företeelse är ju rent hårresande. Vi känner alla frisörer, taxichaffisar, massörer eller små butiksägare. Och vi vet att de är som vi andra är mest - de blir också fulla på lördag, kollar på fotboll, köper skvallertidningar och gnäller på vädret." Så långt från romantiserande flum man kan komma - och därmed uppfriskande ärligt. Och skulle dessutom kunna utgöra underlag för en hel studiecirkel om småföretagarens position i det moderna klassamhället.
Som sagt. Tre bra lästips. Själv tänkte jag nu ta och ägna mig en smula åt min dotter som borde vakna från lunchvilan vilken stund som helst nu. Den där månaden känns plötsligt bara alltför kort...

PS: Och så en glädjande betraktelse från landstingsvärlden. I söndags kväll var vi för första gången på närakuten. Vi ringde först sjukvårdsupplysningen för barn, blev väldigt väl bemötta men fick rådet att ändå åka in och kolla (för säkehets skull). Nåväl, vi ringde och bokade tid och fick utan problem komma in samma kväll på Närakuten i Bromma. Där blev vi återigen fantastisk bemötta av en urtrevlig sjuksköterska, det hela gick hur smidigt som helst och snart så var vi hemma igen. Ingenting att klaga över, ett exemplariskt fungerande sjukvårdssystem alltså.

Egentligen bara ett smolk i glädjebägaren. Närakuten i Bromma ska läggas ner. Den borgerliga alliansens i landstinget gillar nämligen inte den typen av valfrihet. Så kan det gå... DS

Andra bloggar om: , , , , , , , , , och annat intressant

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag ska snart börja med stommen till nya bostäder på Enspännargatan i Hässelby. Kom förbi så visar jag bygget!

Johan Sjölander sa...

Gärna! Det vore skitkul.