torsdag, januari 05, 2006

Chomsky i Newsweek: Bush är ett geni

Läser en intervju med radikale författaren/intellektuelle Noam Chomsky i Newsweek. På frågan om Bush har lyckats svarar han

"The Bush administration has succeeded in making the United States one of the
most feared and hated countries in the world. The talent of these guys is
unbelievable. They have even succeeded at alienating Canada. I mean, that
takes genius, literally. "

Kommer att tänka på den där South Park-filmen. Den där om kriget mot Kanada. Vem vet, verkligheten kanske befinner sig närmare dikten än vi vill tro…

10 kommentarer:

Anonym sa...

Man säger ju att verkligheten överträffar dikten, men ibland hinner nåt komiskt geni före! ;)

Anonym sa...

Han [Chomsky] säger ju inte att "Bush är ett geni", tvärtom, att han bara är en symbol. Han talar om gubbarna bakom honom.

Hur som helst, intressant intervju.

Frankie sa...

Bengtsson/ Sen syrar ju hans kommentarer kraftig sarkasm.

torr sa...

intressant att chomsky fick medverka i newsweek

Anonym sa...

Johan Sjölander: "Kommer att tänka på den där South Park-filmen. Den där om kriget mot Kanada. Vem vet, verkligheten kanske befinner sig närmare dikten än vi vill tro…"

Vad menar Du? Att USA kan tänkas angripa Kanada?

Johan Sjölander sa...

Öhhh ... jo. Som ni säkert uppmärksammat har jag pingat inlägget under "humor" på intressant.se. Dels därför att jag uppfattar Chomskys citat som ganska sarkastiskt, dels själv gör något försök att kompletera sarkasmen med en hänvinsing till den (fruktansvärt roliga, för övrigt) South Park filmen som handlar om att USA anfaller Kanada. Vilket är humor. Och alltså inte verklighet. Om nu någon tvivlade. (Det som fick igång mina tankebanor var Chomskys bitska kommentar att Bushadministrationen tom lyckats främlinggöra sitt nordliga grannland - vilket bevisade deras "genialitet". Och som jag tyckte var kul sagt.)

Intervjun med Chomsky är väldigt verklig, dock. Och läsvärd. Som alltid med Chomsky kräver den ett sinne för subtiliteter och provokationer, dock (USA "vann" Vietnam men "förlorar" i Irak - det är att vända upp och ner på saker det.)

Och ja. Det är lite kul att Newsweek presenterar en intervju med Noam Chomsky. Tycker jag också. Om inte annat så i den fria debattens namn.

Anonym sa...

"Öhhh ... jo. Som ni säkert uppmärksammat har jag pingat inlägget under "humor" på intressant.se."

Nej, jag hade inte en aning om att intressant.se existerade.

Så som du uttryckte dig fick jag faktiskt uppfattningen att du kunde tänka dig att Bush skulle kunna tänka sig ett anfall mot Kanada, vilket naturligtvis är helt uteslutet i den verkliga världen. Demokratier krigar inte mot varandra, speciellt inte två länder som gränsar till varandra och är de bästa vänner och grannar, ja då utesluter jag UK-Blair i ekvationen.

"Bushadministrationen tom lyckats främlinggöra sitt nordliga grannland - vilket bevisade deras "genialitet". Och som jag tyckte var kul sagt.)"

Hur exaxt har Bushadministrationen lyckats att främlinggöra Kanada, för att majoriteten av innevånarna, up mot 80%, var emot kriget mot Irak, eller finns det andra teorier bakom alineringen? Skärpta regler vid gränsen? Timmer exporten till USA som inte efterföljs av USA enligt NAFTA avtalet? Vissa anklagelser från US politiker att 9/11 terroristerna kom genom Kanada till USA, vilket har dementerats av Condi Rice och FBI?
Jag undrar vad Chomsky avser, vad tror du? Eller är det endast skitsnack av Chomsky?

Johan Sjölander sa...

Jag vet inte, men jag tillbringade veckan runt presidentvalet på Manhattan. Och då fick jag intrycket av att den sittande administrationen lyckats rätt bra med att alienera åtminstone New York-borna från USA. Och då borde det väl inte vara särskilt svårt att lyckas med kanadadensarna ;-)

Men nej, jag tror inte det kommer att bli någon väpnad konflikt mellan USA och Kanada. Eller ens mellan USA och Frankrike, trots de frostiga relationerna dem emellan. Att ett av huvuddragen i kritiken mot Bush på hemmaplan just nu är relationerna till omvärlden torde dock vara ställt utom all tvivel. Djupare än så tror jag inte Chomskys uttalande behöver analyseras.

Anonym sa...

Var glad att någon tar skiten. Det är lätt att sitta vid sidan om och gnälla på USA. Sverige har ju verkligen expertisen på att inte ta ställning i konflikter. Hade säkert blivit fina nassar också om WWII hade slutat annorlunda -vilket det ju väl kunde ha gjort med den hjälp som Sverige gav Tyskland!

Min poäng?
Man skall tänka lite längre innan man gnäller på de som gör något. Men i Sverige är det ju så att "alla vet" hur det är, och det behöver ju inte debatteras alls... (USA/Bush är elakt. Punkt.)

Anonym sa...

"Och då fick jag intrycket av att den sittande administrationen lyckats rätt bra med att alienera åtminstone New York-borna från USA. Och då borde det väl inte vara särskilt svårt att lyckas med kanadadensarna ;-)"

Vet faktiskt inte vad du syftar på ovan? Nu gissar jag bara att du menar att kanadensarna är inte så hårdhudna och därför lättare att alienera än New York borna, eller?

Jag har 34 år i Kanada och kan försäkra dig att varken jag, min familj eller vänner jag diskuterat USA's politik med är alienerade av Bushadministrationen. De flesta av oss här struntar högaktningsfullt i vad Bush eller hans administration tycker och tänker om Kanada, för verkligheten är att vi är en självständig nation och vi handlar enligt vår egen moraliska, demokratiska och rättsprincipiella uppfattning internationellt. Jag anser Chomsky har fel i sin bedömning, möjligt känner någon representant för Kanadas regering sig alienerad av Bush, men folket i helhet struntar i vad Bushadministrationen anser. Vi är en nation stor och stark nog att stå på egna ben.