onsdag, januari 18, 2006

Färre förseningar i färdtjänsten

Igår fattade jag två beslut som jag faktisk är stolt över. Först beslutade färdtjänstnämnden på förslag från majoriteten att höja ambitionsnivån när det gäller tidspassningen för de med störst behov av färdtjänst. Sedan, en stund senare, beslöt arbetsutskottet i nämnden att utöka fordonsflottan med ytterligare bilar för att kunna nå detta mål.

Målet är att bara under detta år kunna få ner förseningarna med en fjärdedel. Det kommer kräva en hel del arbete från de som jobbar med planering, från de bolag som utför själva resorna och det kommer kosta en del av stockholmarnas inbetalda skattepengar. Men vinsten är å andra sidan ett bättre resande för länets funktionshindrade, och att det blir lättare att exempelvis sköta ett jobb även om man har svårt att gå eller på annat sätt röra sig.

Det har varit slitigt att både få ordning på ekonomin och samtidigt göra nödvändiga investeringar för framtiden under de senaste åren i landstinget. Men ibland betalar det sig. Detta var ett sådant tillfälle. Och de reaktioner jag hittills fått från personer inom handikapprörelsen jag har haft kontakt med får mig att tycka att det är värt det.

Inga kommentarer: