tisdag, januari 03, 2006

De mest bloggade böckerna

New York times listar de böcker det bloggats mest om under 2005. De har automatiskt kollat av 5000 bloggar, och utifrån det kommit fram till vilka böcker som har diskuterats mest intensivt i (den amerikanska) bloggsfären. Lågoddsare som Harry Potter, Narnia och Da Vinci-koden blandas med politiska kioskvältare och … självklart … en och annan bok om just bloggande.

Frågan är hur en liknande förteckning över vilka böcker svenska bloggare skriver om skulle se ut? Vilka är de stora snackisarna för 2005 i litteratursvängen? Om man går till nyliberala bloggar så ligger säkert Ayn Rand rätt bra till, men annars?

Jag vet ärligt talat inte. Men det vore kul om någon skulle göra en liknande undersökning här hemma.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Nej det är svårt att veta vad vänster-bloggarna läser, men man kan ju gissa att dom läser skit smörja som ”vem har snott mitt land” M Moore och ” Lögner (och de lögnaktiga lögnarna som sprider dem) : en rättvis och balans” A Franken istället för något som biskriver tillståndet i våran del av världen som tex ” Göran Persson och hans värld” O Svenning.

För om ett är säker vänster-bloggosfären i Sverige har inte fötterna på jorden.

Vänligen
Anders hansson

Johan Sjölander sa...

Hej Anders, och tack för dina synpunkter. Kolla gärna in mitt inlägg "Varför uttrycker sig moderaterna..." nedan.

Vänligen Johan

Anonym sa...

Om Anders ovan är den typ av vulgära moderater du menar så är jag övertygad om att det finns minst lika vulgära socialdemokrater. Misstänker att han blev lite irriterad eftersom man kan tolka dig som att du utgår ifrån att nyliberaler bara läser Ayn Rand.

Jag själv bloggade inte så mycket om böcker under 2005. Skrev dock om Alan Hollinghursts utmärkt roman The Line of Beauty. Denna bok vann det prestigefyllda bookerpriset 2004 men har inte översatts till svenska. Jag gissar att det beror på att temat är homosexuell kärlek, för romaner med detta tema brukar systematiskt sorteras bort av de svenska förlagen. Svensk bokhandel är extremt homofob, liksom faktiskt landet i sin helhet också är även om många inte vill låtsas om det. Nåväl. Romen blev stor över hela världen efter Hollinghurst fått sitt pris, och brittiska BBC håller som bäst på att filmatisera den i en TV-serie med planerad premiärvisning i september. Kanske SVT eller TV4 köper in den, men jag tvivlar på det.

Johan Sjölander sa...

Hade jag skrivit ett inlägg som sa "nyliberaler är dumma i huvudet och läser bara den där jävla skitboken av Ayn Rand" så hade jag förstått Anders reaktion. Nu varken gjorde eller menade jag det.

Men visst, det var inte det grövsta jag sett. I sådana fall hade jag dessutom förmodligen raderat kommentaren.

Intressant iaktagelse om homofobin i förlagsvärlden, för övrigt. Borde lämna fältet öppet för en ny aktör... kanske en affärsidé.