onsdag, januari 18, 2006

Reinfeldts mystiska hissar

Partiledardebatt i riksdagen. Årets första. Först inga större överraskningar. Persson var lysande tycker jag, men ok, jag är partisk. Sedan håller moderatledaren sitt anförande. Och går till generalangrepp mot produktivitetsutveckling och strukturomvandlig. Framförallt pratade han om hissar. Och jag förstod verkligen inte vad han menade.

Visst, jag förstod vad han sa. I den globaliserade värld vi lever i finns det vinnare och förlorare. Vissa tjänar på utvecklingen, andra riskerar att slås ut. Att hålla samman samhället trots de starka krafter som sliter det itu är något jag uppfattar som en grundläggande politiskt uppgift. Reinfeldt liknade detta vid två hissar, där en går uppåt och en går neråt. Så långt hängde jag med.

Men varför talar Reinfeldt om detta? Det var där någonstans han tappade mig. För moderaternas politik går ju inte ut på att hålla samman samhället. Deras politik går ut på att ge efter för de ituslitande krafterna, att öppna upp för ökade löneklyftor och ökade skillnader. Budskapet till killarna och tjejerna i den nedåtgående hissen är grattis, inte bara har ni förlorat jobbet, nu tar vi er inkomsttrygghet också.

Och detta är ingen paranoid vanföreställning hos en förtappad partigängare. Det är faktisk borgerlig politik, som den uttrycks i partimotioner och överenskommelser. Ersättningsnivåerna ska ner, det ska löna sig att arbeta och då måste det straffa sig att vara sjuk eller arbetslös. Att vara en av dem som råkat hamna i fel hiss.

Att försöka förklara för Sveriges sjuka och arbetslösa att man vill skära ner i deras ersättningar av ren omtanke kan bli en minst sagt spännande pedagogisk uppgift för de borgerliga kampanjmakarna. Men uppenbarligen är det detta aktstycke Reinfeldt försöker ge sig på. ”Att skära ner är att bry sig”, kanske det kommer heta. Eller kommer den moderata politiken framöver gå ut på att vara mot strukturomvandling och ökad produktivitet?

Oavsett så kan det kan bli en rätt spännande debatt. Med eller utan hissar.

PS: Andra som skriver om partiledardebatten är t ex Ullis Sandberg, hennes inlägg hittar du här. DS

Inga kommentarer: