onsdag, januari 11, 2006

Folkpartiets kampanjflopp

Sitter i en tunnelbanevagn och tittar på folkpartiets nya reklamkampanj. ”Trängselskatten tvingar dig att stå”, basunerar den ut. Och visserligen är det en kille som står. Men han verkar göra det för att han vill det. Vi andra har det ganska bra, sittandes i vår halvfulla vagn.

Och någonstans måste det vara rätt jobbigt. Här har man gått och laddat i flera år. När trängselskatten införs, då ska de borgerliga stå där och bara kamma in missnöjet. Och så blir det inget fiasko. Och så går det ganska, ja, bra.

Stockholmarna är i grunden smarta. Det innebär att man ogillar trängsel. Man gillar miljö. Och man förstår att det kan vara vara smart med ekonomiska styrmedel. Särskilt när man med egna ögon kan se att det fungerar. Det gör att jag, precis som så många andra, tror att det mycket väl kan bli ”ja” i folkomröstningen i höst.

De som investerar hårt i missnöje mot trängselskatten kommer nog att upptäcka att de gick ”all in” lite för tidigt, för att använda en pokerterm. Fast det tror jag nog att de folkpartistiska strategerna redan har upptäckt om jag ska vara helt ärligt. Vi får se hur länge det dröjer innan de första borgarna börjar försöka ändra position i trängselskattefrågan. Någon som vill slå vad?

PS; träffade alldeles nyss en person som hade upptäckt ytterligare en fördel med försöket. I morse när han skulle till jobbet hittade han en ny SL-buss. Finansierar med trängselpengar. Han var glad och lycklig. Och behövde vad jag kan förstå det inte stå på vägen till jobbet. Han heller. DS

17 kommentarer:

Anonym sa...

"De som investerar hårt i missnöje mot trängselskatten kommer nog att upptäcka att de gick ”all in” lite för tidigt"

Du verkar ha oerhört svårt att snappa att det för de flesta handlar om principen att vallöften inte skall brytas hur som helst.

Jag tycker du skall sluta klappa dig själv på huvudet för att sossarna har lyckats sååå bra att genomdriva sitt löftesbrott (Billströms kappvändningsteknik är ju rent sensationell!). Det ger liksom dåliga vibbar inför nästa val. (Om man inte är servil nog att anse att politiker skall göra som de vill förstås. Kanske har svensken kommit dithän redan?)

Johan Sjölander sa...

"Du verkar ha oerhört svårt att snappa att det för de flesta handlar om principen att vallöften inte skall brytas hur som helst."

Och jag som trodde det handlade om huruvida trängselskatten ska införas eller inte...

Anonym sa...

Moderaten Anders Gustaf har ju motionerat om att införa trängselsavgifter.

Och Johan har rätt, frågan är om vi ska ha miljöavgifter eller inte. Och tänk om det blir som jag och Johan tror ett JA i folkomröstningen, är det då moderaten Anders Gustaf som ska få ta åt sig hela äran av idéen i så fall då han motionerat om saken? Och folkpartiet, har inte de också tyckt att man ska ha någon form av biltullar?
Och är det inte så, att det är vid valet i höst som det avgörs hur väljarna vill ha det i framtiden och de är nog beredda att rösta på själva resultatet, om de anser att det är bra eller dåligt sådant.

Johan Sjölander sa...

Om försöket fortsätter rulla på lika bra som det gör nu är det en tidsfråga innan de första borgarna går ut och byter fot i frågan. Tror nog inte att Gustav står i första ledet för den maövern, dock...

Anonym sa...

Lena,

Varför tror du att jag är Moderat? Är för övrigt Anders Gustafs motionerande grund för moderaternas partiprogram?

Era responser är faktiskt rätt konstiga. Men är man maktpositivist så är man.

Nathalie Sundesten Landin sa...

lc eller Ic - du är moderat säger du - men eftersom du väljer att vara anonym, kanske lite osäker moderat...
Det verkar ofta som att de största missnöjesspridarna vill vara anonyma av någon anledning. Men jag gissar att du är för maskeringsförbud...?

Nåja - det är som du vet alltid en förhandling efter ett val. Detta sker även när borgarna styr. Moderaterna satt - vad jag minns - rätt rejält i Stella Fares knä tidigare.

Nathalie Sundesten Landin sa...

Förövrigt kanske jag skulle skriva nåt om Trängselskatten. :-) Jag har ärligt inte varit odelat positiv till den. MEN, jag ser viss nödvändighet med NÅGON form av åtgärd. Mina synpunkter rör främst detaljer inte själva sakfrågan. Något måste göras för vår jord. Vi kan inte göra allt - men vi kan göra något. Vissa missnöjda personer säger att de inte tänker betala utan går istället upp tidigare. Ja just det - det var det som var meningen. Inte att alla ska ruineras (av en ganska liten avgift) utan att människor ska ändra sitt beteende och sprida ut sig mer över dagen. Jag var lite oroad att de som verkligen skulle drabbas var de som redan åker kollektivt. De som redan gjort det miljömässigt bästa valet. Men än så länge verkar min oro vara obefogad.

Anonym sa...

Hur kan du tolka "varför tror du att jag är Moderat?" som att jag är Moderat? Nej, jag är INTE moderat! Verkligen INTE! OK?

Även om jag till äventyrs skulle ha röstat på dem, vilket jag inte har gjort, så skulle det inte ha gjort mig till moderat. Om jag röstar, så röstar jag på det minst dåliga partiet, och jag blir inte något av själva röstandet. Partipolitik skall inte vara nån slags fotbollsklubbslojalitetsgrej, som ni sossar verkar tycka att det är.

Med den attityden som folk i landet har att man "är" sosse eller moderat eller vad det nu är, så blir politiken därefter. Sakfrågor är nästan ointressanta. Det intressanta är hur gooood man är. Sossen är gooodare än andra, och likaom finare. Tycker rätt saker (tycker synd om ...mycket).

Patetiskt är vad det är.

Varför skall man inte få vara anonym? Menar du att jag har sagt något jag borde skämmas över här? Vad isåfall?

Stellas politik var väl framröstad av Stockholmare, inte påtvingad uppifrån från riksnivå? (Inte för att jag gillade dem, men rätt skall vara rätt.)

Klicka på tiden för blogginlägget så får du läsa svaren i snyggare format, och ser att jag har "LC" som signatur här.

Nathalie Sundesten Landin sa...

Jag ber om ursäkt att jag läste slarvigt när det gällde din partitillhörighet. Och med tanke på din enormt hårda framtoning var det säkert känsligt.

Anonym sa...

Nathalie,

Konflikträdlsa är ett av Sverige största problem. Det är en av huvudorsakerna att konsensuslandet nummer ett går kräftgång med en armé av likaformade nickedockor som upprepar samma väl intränade fraser om och om igen. (Likformighetskravet ger även "fina" effekter på "integreringen" av invandrare..)

Jag är politisk motståndare till sosseriet, och inte någon tebjudningstalare på en sossefolkhemsfest. Jag förstår om det känns främmande för en svensk sosse.

Johan Sjölander sa...

LC skrev; "Med den attityden som folk i landet har att man "är" sosse eller moderat eller vad det nu är, så blir politiken därefter. Sakfrågor är nästan ointressanta."

Nu handlade denna postning om just en sakfråga. Nämligen trängselskatten. Och om hur folkpartiet kanske skulle komma att upptäcka att de gjort partipolitik av den lite väl fort.

Men sedan var det någon annan som ville partipolitisera debatten ännu mer. Vem det var? En ledtråd; det var varken jag eller Nathalie. Resten får ni lista ut själva.

Anonym sa...

Jag vet inte hur du får en önskan att slippa löftesbrytare i politiken till att vara "partipolitik"? Jag är ointresserad av partipolitik i Sverige. Det som intresserar mig är ideologi. Jag upprepar väl då:

"Du verkar ha oerhört svårt att snappa att det för de flesta handlar om principen att vallöften inte skall brytas hur som helst."

Johan Sjölander sa...

Och jag upprepar att denna postning handlar om sakfrågan. Det vill säga om stockholmarna ska säga ja eller nej till miljöavgifter/trängselskatt i höst.

Ja, egentligen handlade den ju om folkapartiets kampanj. Vilken målar upp direkt felaktiga bilder av försöktets konsekvenser. Inte heller särskilt hederligt, eller förtroendeingivande, tycker jag.

Anonym sa...

Du gör det lätt för mig:

"Ja, egentligen handlade den ju om folkapartiets kampanj. Vilken målar upp direkt felaktiga bilder av försöktets konsekvenser."

Konsekvenserna vet vi inget om ännu. Eller har du kunskaper om framtiden som gör att du vet att Folkpartiet kommer att få fel?

Johan Sjölander sa...

Tja. På folkpartiets affischer står det att det ÄR trängsel i tunnelbanan på grund av försöket. Med tanke på att jag åker till och från jobbet med densamma varje dag så kan jag faktiskt med egna ögon konstatera att det inte är någon ytterligare trängsel på tunnelbanan efter det att försöket påbörjades. Kartan och verkligheten stämmer helt enkelt inte överrens.

Egna ögon. Varje dag. Vad mer krävs det för att få göra en utsaga om verkligheten?

Anonym sa...

Om vi skall hålla på med "nit-picking" så är det ju inte felaktiga bilder, om en viss affisch är felaktig (de tider du reser).

Jag trodde vi debatterade den större bilden, men om du vill prata om dig och när du åker tunnelbana så skall jag inte säga emot.

Johan Sjölander sa...

Så trevligt! (Dessutom bekräftas mina egna upplevelser i media, av människor som jobbar i kollektivtrafiken, andra resenärer etc, etc. Men det förstår du. Och de flesta andra. Förutom de folkpartistiska kampanjmakarna såklart. Och oavsett det - om man nu omöjligen kan känna till försökets konsekvenser, blir då inte folkpartiets affischer än mer märkliga, då de uppenbarligen togs fram innan försöket ens påbörjats?)