tisdag, mars 27, 2007

Kan man låta bli att imponeras av Gudrun Schyman?

Ok, det är inte nytt men hon gör det bra, Schyman. Köper aktier i storbolagen för att sedan kunna plädera på stämman för – i det här fallet – ökad jämställdhet. Taktiken har tidigare som bekant använts av SSU, bland annat under Bosse Ringholms röda period.

Den senaste veckan har det varit mycket Göran Persson. Men jag undrar egentligen om inte de senaste tio årens mest intressanta politiska person egentligen är Gudrun Schyman. Inte för att jag delar hennes åsikter. Jag är inte vänsterpartist, och vore jag vänsterpartist så skulle jag nog inte tillhöra någon Schymanfalang. Utan helt enkelt för att hon är ett sådant fullkomligt fenomen.

Dels det uppenbara; förmågan att gå på hårda smällar och ändå komma tillbaka igen, till synes oberörd. Den kommunikativa begåvningen och välsignelsen, som ibland måste ha känts som en förbannelse, att ständigt kunna bryta igenom i det mediala bruset med sina spetsiga formuleringar (minns bara talibantalet).

Men också för att hon i kraft av sin personlighet på något sätt verkade ha lyckats förnya ett helt parti, utan att någon förnyelse såvitt jag kan förstå det egentligen ägde rum. Jag tror inte man ska underskatta denna personlighets betydelse för vänsterpartiets framgångar 1998, vilket var det som gjorde att vi den gången slapp en borgerlig regering.

Och jag tänkte egentligen avsluta detta inlägg med några funderingar om hur trist det är med den politiska ökenvandring hon numera verkar ha gett sig ut på (även om, som sagt, draget med aktieköpen visade sig falla ut oväntat lyckat). Men jag vet helt enkelt inte. Någonting säger mig att fru Schyman inte kan befinna sig ute i någon öken särskilt länge.

Gudrun Schyman kommer även i framtiden att kunna spela en politisk roll. Om detta är något att glädjas över eller inte, lämnar jag upp till var och en att själv avgöra.

Läs mer om aktiekuppen i SvD eller DN

Andra bloggar om: , , och annat intressant

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kupp , om medias vänstercader rapporterar lögner ( att företag skulle va mer lönsamma med fler kvinnor i styrelsen ) är ju en media kupp mot saklig journalistik. Förfall är vad det är.

itsweden sa...

Du är ju sosse, ni har flera kvinnor i ditt parti som är långt mer fenomenala än Gudrun tycker jag. Att ta sig in på bolagsstämmor med pengarför att blåsa liv i ett ämne som hon själv är väldigt beroende av att det hålls vid liv, jag kan inte se var det fenomenala ligger. En klok person sa en gång i tiden -"Det är en skam, det är en fläck på Sveriges banér att medborgarrätt heter pengar". Ur jämställdhetssynpunkt så kan man ju också undra om hon inte kunde ha haft lite mer att komma med, man blir aldrig övertygande i dom där kretsarna om man inte har lite mer tillförlitlig statistik att komma med.

Jonas N sa...

Schyman är en fullblodpolulist. Ett fenomen? Ja, förvisso, men fortfarande bara som populist. Hennes politiska gärning är precis noll (*). Att hon attraherade röster är sant, det finns en grupp i väljarkåren som går att locka med 'inkännande prat' (enbart). Sahlin har delvis samma målgrupp.

Vad gäller bolagsstämmorna är detta förstås enbart en ploj för att hon skall få mediaexponering. Inget annat! Vilket hon också får.

Som metod däremot tycker jag att vad hon gör vore helt rätt (om hon gjorde det alltså!). Nämligen att sätta egna pengar bakom det man tror på. Då, och först då, visar det sig om man verkligen menar det man påstår. Tex om man verkligen tror att en kvoterad styrelse (eller bara 'jämställd') kan tjäna mer pengar åt en. Om man är beredd att ställa egna stålar bakom detta (dvs aktiekapital och röster) är det helt rätt att påverka i den riktning man tror vore bäst.

Det är också det effektivaste medlet att själv utvecklas och bli klokare. Att man får dra lärdom ur sina egna misstag och/eller framgångar och att göra saker bättre. Särskilt allt vänsterfolk (som har så mycket åsikter om, och åt resten av oss) skulle vara mycket sundare om de själva provade det dom pratar om, genomförde det själva och visade upp resultaten.

Nu har Schyman och Odabas inte ens köpt en aktiepost i de bolag det handlar om, jag tror inte ens att de två tillsammans har lagt upp pengar för en enda aktiepost i något av bolagen. Och självklart är inte deras syfte att driva och förvalta företagen och sin 'investering' på bästa sätt.

Däremot var det troligtvis ett av de billigare sätten att få mediebelysning och kanske även bli intervjuad igen, något som ju är helt nödvändigt för den sortens 'affärsverksamhet' som Schyman vill bedriva och lever av.

__________________________________

(*) Men hon är en överlevare, det stämmer. Tål mycket motgångar och låter sig inte nedslås av dem. Synd att hon inte gör nåt vettigt med den förmågan (alltså nåt som är till gagn för andra än henne själv)