måndag, mars 19, 2007

Så här bra blir det inte alla kvällar, ens på SVT

Jag kan bara hålla med Marcus Birro; dokumentären om Persson var ett fantastiskt journalistiskt hantverk. Erik Fichtelius ska ha all heder av att ha lyckats få fram en så ärlig och frispråkig Persson. Historikerna kommer att tacka honom senare, jag gör det här på en gång. Kan knappt bärga mig tills uppföljningen kommer.

Dessutom; ok, jag är väl partisk då, men oj vad bra Mona var i kvällens debatt. Det kändes verkligen att det var elva års väntan som äntligen hade tagit slut; hon fullkomligt sprutade av entusiasm. Reinfeldt lyckades väl hyfsat med att upprätthålla trevliga killen-stilen, men i sak fick han det väldigt svårt inte minst när det gällde miljöfrågan.

Herregud, vilken tevekväll. Tack snälla rara Sveriges television.

Andra bloggar om: , , , , , , , och annat intressant

9 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med om att SVT är rar. Men det journalistiska hantverket kan inte medges. Slog mig mer och mer att detta inte på något sätt kan ha tagit större anspråk i energi eller tid från Fichtelius sida. Knappast Erik som fått GP att prata, det gör GP för vem som helst. Faktiskt ingen journalistik överhuvudtaget i dokumentären. Mer som ett featurereportage. Bra att den är gjord, bra att den visas, men större journalistik är det inte. Därmed inte sagt att den säger något. Sammanfattningen av första delen finns här.

Ali Esbati sa...

Extramaterialet som är utlagt på SVT:s hemsida är fantastiskt. Jag blir nästan - men bara nästan - sosse av att höra redogörelsen för hur det gick till när Bosse Ringholm blev finansminister.

fredrik sa...

Den sekvensen jag skulle vilja ha på nätet är den där fantastiska tv-debatten mellan Persson och Bildt. Jag älskar och se den där typen av slänga-handskarna-som-hockeyspelare-debatter. "Tala inte med mig om det svenska klassamhället..." Sen var det visserligen så att det ofta var de som hade det sämst i samhället som fick ta smällen under saneringarna. Men vilket patos! Bildt blev den där lilla elevrådsordföranden från Östra Real som han i verkligheten är.

Anonym sa...

vi kan inte ha tittat på samma program Johan!

långtråkigt och cementerande av GPs person är omdömet från Hägerstens-soffan.

mer om detta i em!

Anonym sa...

Gissa vilken bloggare:

"...förvånansvärt innehållslös. Inget om politiska strategier och analyser...privat gnällande och tjurande över andra personers agerande. Trots Fichtelius smörande underdånighet framstår Persson som en ännu mer osympatisk person än tidigare..."

It's in the eye of the beholder! Johan, även om du är self-professed partisk verkar du själv "smörande" överväldigad i din hyllning. Ska bli intressant att se vad andra bloggare tycker.

Kan ju kännas trevligt för Göran Persson förstås att ha blivit rehabiliterad inför vänstern nu när han sitter på sin herrgård och odlar köttkossor och bidrar till mer global warming.

Anonym sa...

Dag två; gissa igen:

"Jag blev spyfärdig när jag igår såg första delen av Erik Fichtelius' dokumentär om/med Göran Persson. Politik reducerades till en dokusåpa med fjantiga omdömen om andra aktörer, snarare än om vilka mål och syften statsministern haft. Men idag, när andra delen nu sänds, är jag bättre förberedd och ser den som en "reality" komedi. Och när då den skrävlande rundlagde framträder tillsammans med den underdånige ranglige kommer jag osökt att tänka på Helan och Halvan (Laurel and Hardy).

Och då blir ju dokumentären riktigt underhållande!"

Fel av mig att citera utan källa; båda citaten är från Erixons blogg förstås.

Vem ska man tro på, Johan eller Dick?

Johan Sjölander sa...

"Vem ska man tro på, Johan eller Dick?"

Var det en retorisk fråga?

Anonym sa...

Nej, jag väntade att du skulle säga att man ska tro på dig, förstås! :)

Jag får väl göra som vanligt och tro mittemellan då jag inte såg programmet själv. GP lär dock som så många svenskar vara bra på att svära. Jag har nog för mycket distans - 42 år sedan jag bodde i Sverige - men det kan ju ha andra implikationer; kan ha gått miste om en del och sluppit annat.

Anonym sa...

Men detta gillar du nog, Johan:

http://gudmundson.blogspot.com/

Översvallande beröm för Figge och dokumentären!

Mvh,

A-K