onsdag, oktober 03, 2007

Alla (utom Odell) avgår

Henrik Brors säger det bra. "Regeringen agerar nu för att försöka rädda Mats Odell, genom att alla andra nu tvingas gå" skriver har i en analys och konstaterar att "Mats Odell verkar inte ha kontrollen över hanteringen av den här affären, och därmed över ledningen av utförsäljningen av de statliga bolagen."

Bakgrunden är naturligtvis att nu även statssekreterare Urban Funered lämnar sitt uppdrag (se DN och SvD). Korthuset runt privatiseringminister Mats Odell har nu alltså fullständigt rasat samman. Men som jag sagt tidigare, denna affär får inte enbart reduceras till frågan om Mats Odells bristande ledarskap. Kravet som kommer från den politiska oppositionen att försäljningspolitiken nu åtminstone för stunden måste avbrytas är minst sagt rimliga. Och i förlängningen måste det också falla tillbaka på statsministern som uppenbarligen har låtit det hela pågå så här långt.

Det är stora värden som står på spel när regeringen ska driva igenom sina utförsäljningar. Medborgarnas gemensamma egendom får inte slarvas bort. Att så uppenbarligen sker idag borde egentligen få det att koka över i folkhemmet. För det är våra pengar det handlar om.

Andra bloggar om: , , , , , och annat intressant

10 kommentarer:

Per Hagwall sa...

Då är det bara Jämtin kvar...

Anonym sa...

Bäste Per Hagval din intellektuella status kan jag i nuläget knappast uttala mig om. Därmed uppstår ett problem för mig att förstå din kommentar. Om du försöker att beskriva för mig vad du menar, skulle detta underlätta för mig.

Anonym sa...

Skulle Jämtin kasta in handuken p.g.a detta?

Per Hagwall sa...

Kenth, om du klickar på länken som finns på "Jämtin" så kanske det klarnar.

Johan Sjölander sa...

Kenth, jag har också lite svårt att förstå vad den KU-anmälan två moderater lämnar in mot Carin Jämtin har med den nuvarande regeringens vanskötsel av medborgarnas tillgångar och Mats Odells kompetens som minister att göra. Men jag tror att det handlar om att försöka byta ämne.

Eftersom Per Hagwall är aktiv moderat så kan man iof förstå att han inte gärna pratar om den nuvarande regeringen. Så skulle jag tro att Pers inlägg ska förstås.

Hoppas du blev klokare av detta.

Anonym sa...

Bäste Per Hagval så du menar på fullt allvar att Jämtin ska ta ansvar för Odells agerande. Ämnet handlar knappast om Jämtin så varför drar du in henne? Jag kan berätta för dig att i Malmö har vi fint väder. Jag förstår också att detta inte är relevant för just denna bloggpost.

Anonym sa...

Det finns ett drag av desperation över moderaternas argumenterande. Helt klart. Inget går deras väg. Vad har vi för opioninssiffror att vänta efter Odell/ Carnegieaffären tror ni?

Mera desperation från högerhåll är att vänta.

Per Hagwall sa...

Kenth, jag menar att det för (s)-sidan tydligen är skillnad på vilka som skall ta ansvar. En fd (s)-minister som ansvarat för förskingring av miljarder i skattemedel får gå fri medan en (kd)-minister som anställt en mindre lämpad person som statssekreterare skall korsfästas.

Tänk att det skall vara så omöjligt att få de aktiva socialdemokraterna att uttrycka någon enda åsikt om sin AK-hövdings - hur var det nu Johan skrev - vanskötsel av medborgarnas tillgångar.

Problemet med Jämtin är inte att hon blivit KU-anmäld, problemet är att hon grovt misskötte sitt ansvarsområde.

Jag förstår att ni hellre pratar om Carnegie (men bara så länge ingen påminner om vem det var som anlitade Carnegie för att sköta statens företagsförsäljningar från början...)

Anders, lyssnade du på nyheterna så annonserades bara idag två saker från regeringen som har stort stöd både bland inblandade och allmänhet, en central krishanteringsfunktion, äntligen, och mer flexibla straffskalor, det skall inte vara antingen tio år eller livstid som gäller för de grövsta brotten.

Du behöver inte svara på vad ni tycker om något av detta, vi vet, ni bestämmer er 2009.

PS Johan, Ankersjö vill snacka med dig på Björns blog.
DS

Johan Sjölander sa...

Per. För att få den saken från bordet: Om KU:s granskning visar att Carin Jämtin har gjort fel så får hon naturligtvis ta ansvar för det. Och vilken typ av ansvar hon får ta beror naturligtvis på vilka fel hon har begått. Visar det sig då att regeringen kände till de missförhållanden som nu uppdagats men valde att inte agera är det i sådana fall minst sagt illa. Men om detta vet vi ännu inget. Så jag tycker vi tar den debatten när vi har mer att gå på än moderata misstankar.

Att Odell missköter sitt uppdrag är dock inget vi behöver tvista om (och rekryteringen av hans mest centrala politiska medarbetare är naturligtvis bara en del i en lång radda klantigheter). Och jag har svårt att se hur inrättandet av en krishanteirngsmyndighet (det kan väl vara bra, för övrigt) skulle han någonting med den saken att göra.

Landets regering styr riket. När denna styrlse uppenbarligen fallerar svarar (åtminstone vissa) av regeringens stödtropper med att försöka skylla ifrån sig. Först var det Östros fel, sedan Jämtin, och nu vet jag inte längre vems fel det är. Bara att det inte är regeringens. Och om det kanske litegrann är regeringens fel trots allt så borde vi istället prata om andra saker.

Och vill du göra "någon-annans-fel" till ett mantra, så vassego. Det fungerar säket utmärkt när man talar till de redan frälsta. Tror dock att svenska folket har en något mer kritisk inställning till saken, dock.

PS: Jag för en diskussion i denna fråga med Per på Pers egna blogg. När det gäller tråden hos Björn vet jag ärligt talat inte om jag har något mer att bevisa. Tror att var och en som läser den diskussionen är fullt förmögen att dra sina egna slutsatser... DS

Johan Sjölander sa...

Äh, jag kunde inte hålla mig. Skrev en drapa till på Bloggen Bent. Så kan det gå.