fredag, oktober 12, 2007

Kents nya övertygar

Jag tror det var i bilen på väg hem från Amsterdam med "Hagnesta hill" högt uppskruvad på bilstereon som jag första gången förstod rockbandet Kents storhet. Tidigare hade jag känt mig lätt skeptisk och egentligen aldrig brytt mig om att lyssna ordentligt. Men som sagt. Jag insåg att jag haft fel, och gick tillbaka till flickvännens skivsamling och för en tid så får jag nog säga att jag var frälst (och ja, några livespelningar gjorde naturligtvis sitt till).

Under förmiddagen har därför den nya skivan "Tillbaka till samtiden" gått på repeat här på kontoret. Och efter de första fem-tio genomlyssningarna så är beskedet tydligt från mitt håll. Kent övertygar - igen. Det är mörkt, "depechigt" och vackert som tusan. När det gäller texterna så finns det där draget av arbetarklass-som flytt-från-rostbältet som annars kanske mest förknippas med gubbrockare som Eldkvarn (eller, gubevars, Springsteen) men i en betyligt modernare kostym.

Riktigt bra, alltså. Rekomenderas.

Andra bloggar om: , , , , och annat intressant

3 kommentarer:

Anonym sa...

Den släpps på onsdag. Har du fått förhandsex eller har tgit en sväng in på PirateBay?

Anonym sa...

Jag fick den med posten idag, beställd från bengans.

Johan Sjölander sa...

Jag köpte den på Bengans här på Drottninggatan i Stockholm. Betalade tom moms å allt ;-)