fredag, oktober 05, 2007

Jag håller på Murakami

Nästa torsdag avslöjas vem som får årets Nobelpris i litteratur (läs mer i SvD). Jag ser att en av mina absoluta favoritförfattare, Haruki Murakami, är en av de som tippas. Han ligger med sina elva gånger pengarna inte lika bra till på ladbrokes odds som Claudio Magris (6 gånger pengarna) Les Murray (7 gånger pengarna) Philip Roth (8 gånger pengarna) eller vår egen Thomas Tranströmer (också 8 gånger pengarna). Men ändå.

Japanska författare har annars två gånger vunnit det prestigefyllda priset. Senast var Kenzabure Oe 1994 (dessutom fick Yasunari Kawabata priset 1968). Så någon överrepresentation från denna del av kulturvärlden kan vi inte direkt tala om.

Murakamis fullkomligt vidunderliga "Kafka på stranden" finns för övrigt ute i pocket här i Sverige just nu. Den kan jag verkligen rekomendera. Oavsett hur det går med det där priset i litteratur, faktiskt.

Andra bloggar om: , , , , och annat intressant

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag håller absolut med, till 100%! Jag kommer hålla tummarna för Murakami på tordag!