torsdag, augusti 09, 2007

De mörka åren är över (Örebro, Sundbyberg)

Sitter vid en lånedator på SSU:s kongress i Örebro. Jag har under några dagar gästat kongressen som representant för SAP i Stockholm, och det har varit ett kärt återseende. Gårdagens ledningsval slutade bekant med att kongressen utsåg Jytte Guteland, 27, till att vara ordförande. Den populäre förbundssekreteraren Mattias Vepsä fick också som väntat förnyat förtroende. (Se här och här). Och trots votering och tal om "ordförandestrid" tror jag att jag vågar påstå att den förhärskande stämningen här nere bland de unga socialdemokraterna är att de mörka åren nu, äntligen, är över.

Om några timmar ska jag åka hem igen, men innan dess ska jag bevista ett seminraium där Klas Gustavsson och Nisha Besara leder en diskussion om den jubileumsbok de varit redaktörer för (Strebrar, fraspolitiker och alla vi andra.) Med tanke på att boken var lika bra som öppenhjärtligt tydlig (inte minst Klas Gustavssons personliga och väldigt ärliga bild av sin tid i konflikternas SSU - kallad "en tråkig historia") kan det bli riktigt spännande. Att på ett intellektuellt hederligt sätt kritiskt granska den egna historien tror jag är en viktig del av SSU:s både läkande- men även utvecklingsprocess. Så både boken och även seminariet är väldigt välkomna.

Men sedan bär det av hemåt. Så grattis Jytte, till förtroendet, och grattis SSU, till en ny ordförande. Det är inte utan att man blir lite stolt över sitt gamla förbund.

PS: Och så har Sundbyberg blivit rött igen, efter ett års moderat styre (se här och här) Två tidigare moderater byter sida, besvikna som de är på bristen på ledarskap hos den moderata majoriteten (de utvecklar sig på SvD Brännpunkt här). Och visst kan man ha synpunkter på det demokratiska i att byta parti mitt under en mandatperiod. Men å andra sidan kan man nog också konstatera att Sundbybergs medborgare knappast röstade på det arroganta kaos den moderata ledningen enligt avhopparna har inneburit, heller. Så jag säger grattis sumpan, och hoppas att det blir ordning och reda nu. DS

Andra bloggar om: , , , , , , , och annat intressant

5 kommentarer:

Alexander Sofroniou sa...

Tyvärr har det väl sagts ganska många gånger att man ska sluta fred i SSU men ändå har det inte blivit så. Vi får väl hoppas att 80-talisterna lyckas med det som vi 70-talister inte lyckades med.

Anonym sa...

Men där väl därför som vi har val vart fjärde år så att väljarna kan byta regering och kommunledning om de är missnöjda.

Det är väl knappast upp till 2 st enskilda fullmäktigeledamöter att köra över en väljarmajoritet genom sitt agerande.

fredrik sa...

Klas heter by the way Gustavsson, inte Gustafson. Vad är det med dig och din motvilja att stava sonnamn med dubbla s?

Johan Sjölander sa...

tackar, ändrat.

Anonym sa...

Så Sverige HAR alltså personval.

Jag trodde det var partier man röstade på i svenska val. Tänk så fel man kan ha.