onsdag, augusti 01, 2007

Ny trängselskatt, med skönhetsfläckar

I grunden en bra modell, men tusan så mycket sämre än det skulle kunna vara. Så kan man väl beskriva de trängselskatter som idag återinförs i Stockholm. För det stora problemet med de nya skatterna – och även det som skiljer dem från det tidigare försöket – är att intäkterna nu inte längre kan användas till att förbättra kollektivtrafiken. Och det är på alla sätt dåligt.

Dels innebär det att skatternas fördelningspolitiska profil blir mycket sämre. Men det innebär också att hela modellen ändrar karaktär. Tidigare var skatten ett tydligt försök att ändra människors resande åt ett mer miljövänligt sätt. Om du reste med hög miljöbelastning (bil) fick du betala mer. Med låg miljöbelastning (kollektivt) fick du istället en fördel, eftersom det gavs utrymme för att förbättra den trafiken med de intäkter skatterna gav.

Nu blir det mer entydigt så att skatten går ut på att få människor att resa mindre. Och det tycker jag är trist. Vad jag har förstått det är detta att inga pengar ska gå till kollektivtrafiken tydligen nu en politisk nödvändighet för att få med sig de moderater i kranskommunerna som bundit upp sig hårt vid ett nej (se bland annat denna artikel). Och då håller det tydligen inte att bilisternas pengar ska gå till den del av befolkningen som åker med tunnelbana och buss.

När trängselskatten nu återkommer till Stockholm gör den det för att stanna. Däremot tror jag inte alla detaljer i utformningen är skrivna i sten. Inför nästa val tänker åtminstone jag verka för att intäkterna från framtida trängselskatter också går till att förbättra kollektivtrafiken för oss som bor och verkar i regionen.

Mer om detta skrev jag här

Läs mer om de nya trängselskatterna, exempelvis här, här och här

Andra bloggar om: , , , , , , och annat intressant

3 kommentarer:

Z sa...

Tycker att gågator och trängselskatter minskar på mångfalden. Vill inte bara se H&M, Lindex etc i alla svenska orter. Gågatorna ser likadana ut överallt. Vad är det då för mening med att besöka en ny stadskärna?

Fast jag håller med om miljöaspekten.

Men detta oligopolproblem måste också lösas

Anonym sa...

Det skulle avgjort varit bättre om det var en avgift som betalades till kommuner i Stockholm och ej som nu en uttagen statlig skatt, vilken Stockholmare verkar vilja se som "sina" pengar.
Bedrövligt att vi övriga 80% "utsockens" varit med och betalat försökskalaset en gång och även i fortsättningen kommer få vara med att betala för Stockholms trafik-vägbyggen.

Micke sa...

Även om det är mycket som kunde gjorts bättre, så är jag iaf nöjd med de nya direktlinjerna som gjort mitt pendlande både roligare (trevligare att sitta på en buss än trängas på t-banan) och kortare.

Vill du läsa mer om trängselskatten så kan du kolla in Trängselskattsbloggen där jag skriver om trängselskatten och relaterade artiklar, samt om en gratis bevakningstjänst för trängselskatt via epost.