söndag, augusti 19, 2007

Jag måste faktiskt försvara Göran Skytte

Omdömena från mina värderade bloggkollegor över kamrat Göran Skyttes krönika i gårdagens SvD har övergripande varit rätt hårda. Alla från Blogge Bloggelito till Vänstra stranden sågar – hur helt olika perspektiv, ska tilläggas – karln. Och visst är det uppenbart att Göran Skytte lever i en liten annan verklighet än alla vi andra. Men jag känner ändå ett behov av att dra till hans försvar.

Först det där med verklighetskontakten, dock. Två citat belyser väl ungefär hur väl det är med den saken. För i ingressen beskriver han läget i landet på följande sätt: ”Sverige badar i pengar, företagen går urstarkt, arbetslösheten minskar, sysselsättningen ökar, hushållen blir rikare. Ändå pekar opinionskurvorna för regeringen rakt ner. Svenskarna borde göra vågen, men en förkrossande majoritet väljer att istället sympatisera med den rödgröna röra som kokade ihop det tidigare eländet.”

Här framställer han det alltså som om utvecklingen i Sverige drastiskt bytt karaktär sedan, säg, förra hösten. Och så är det nu som alla vet inte alls. För Skyttes beskrivning kan lika gärna användas för att beskriva det märkliga med att regeringen Persson fick gå. Reallöneökningar, hög tillväxt, hög sysselsättning; allt detta är sådant som Skytte förr i tiden skulle ha erkänt kännetecknade den förra regeringsperioden. Innan han gick in i the twilight zone, dvs.

För att visa hur djupt därinne har befinner sig räcker det med att återge det andra citatet jag tycker är intressant. För åtminstone jag får känslan av högstadiemuffare (eller rättshaverist, det är bara att välja) när jag läser följande: ” Vi svenskar är politiskt lättlurade och utan minne. Det är sossarna som har skapat det dåliga samhället, segregationen, förorterna, arbetslösheten, utanförskapet, bidragsberoendet, skoleländet.” (min fetning)

Återigen, man behöver inte vara särdeles berest för att förstå att problem med segregation och arbetslöshet är något som kan uppstå i länder som inte styrs av svensk socialdemokrati. Att det skulle vara Göran Persson som ”skapat” dessa företeelser kanske går bra att vräka ur sig sent på kräftskivan ute på Djursholm. Men att samtidigt försöka framstå som att man har koll på sin samtid … nä.

Men som sagt. Trots att han befinner sig i ett parallellt universum så måste jag ändå försvara Göran Skytte. För han gör nämligen vad få på högerkanten hittills har orkat ta i – försöker på något sätt förstå opinionssiffrorna. Annars har det mest varit ”opinionsundersökningar är bara opinionsundersökningar”, ”det som räknas är valet”, etc, etc. Då ställer Skytte mer relevanta frågor – varför gillar inte svenskarna regeringens politik, trots de goda tiderna?

Att hans svar sedan är ”eftersom de är galna” kanske inte direkt imponerar. Men det var modligt att våga ställa frågan.

Andra bloggar om: , , , , , , och annat intressant

4 kommentarer:

Anonym sa...

Socialdemokratin har haft makten i Sverige under större delen av efterkrigsatiden. Ändå har vi har vi betydande problem i samhället. Långtidsarbetslöshet, segregation, stigande kriminalitet, sämre resultat i skolorna är bara några av symptomen.

Skulle du påstå att det inte alls är vänsterns fel att dessa symptom existerar?

Du skriver: "man behöver inte vara särdeles berest för att förstå att problem med segregation och arbetslöshet är något som kan uppstå i länder som inte styrs av svensk socialdemokrati".

Det är mycket möjligt att de här problemen finns i andra länder, men nu pratar vi om Sverige, och i Sverige har socialdemokratin styrt under många, många år. Hur kommer det sig då att vårt land ser ut som det gör idag? Är det någon annans fel?

Istället för att gnälla på Göran Skytte debattartikel, borde ni socialdemokrater kanske funder på varför ni inte har kommit till rätta med arbetslöshet, skolresultaten etc, trots långa perioder i regeringsställning. Men den självkritiken kanske inte existerar?

Johan Sjölander sa...

Hej anonym. Till att börja med "gnäller" jag inte på Göran Skytte. Jag försvarar honom faktiskt, då jag tycker han ställer en relevant fråga. Att jag dessutom driver en smula med den extremt slaskiga verklighetsbeskrivning han presterar tycker jag bara är välförtjänt.

Och jag skulle kunna försöka bemöta dina påståenden, ett för ett. Ta det där med arbetslösheten, tex. Har Sverige haft "massarbetslöshet" sedan 1930-talet, då (s) långa regeringsinnehav påbörjades? Eller har de värsta arbetslöshetsperioden tvärtom varit under borgerliga perioder? Och om det är så, hur kan det då vara socialdemokratin som "skapat" arbetslösheten? Och även om du inte vill se utanför landets gränser, kanske vi skulle ta och göra det ändå. Och då upptäcker vi att den svenska sysselsättningsgraden, även under förra regeringen, stod sig bra i jämförelse med andra länder. Så hur kan då socialdemokratin ha "skapat" utanförskapet?

Så skulle vi kunna hålla på. Och resultatet skulle förhoppningsvis bli att vi kom fram till att grova förenklingar a la Skytte var i bästa fall antiintellektuella, i värsta fall renatv lögnaktiga.

Du säger att jag borde ägna mig mer åt självkritik. Och i någon mening har du såklart rätt - dessutom tycker jag att det är roligare att fundera över hur samhället ska bli bättre än att raljera över populistiska högerskribenter (även om detta sistnämnda också kan vara rätt kul, inte minst när man bjuds på smashupplägg som ovan).

Men samtidigt vill jag påpeka att det är just denna självkritik Skytte kritiserar i sin krönika. Han gillar inte när sossar erkänner att det finns områden vi har missat, och han gillar inte när vi försvarar det som faktiskt fungerar bra. Han gillar helt enkelt inte sossar. Och det är ungefär så djup han är. Då tycker jag att det inte är mer än rätt att bemöta honom på det planet.

Anonym sa...

Felet är att Skytte tror att väljaropinionen styrs av rationellt tänkande. Tyvärr är så inte fallet. Det gäller speciellt den blockombytliga delen av opinion. Det handlar om trender, vindar, gruppidentikation, medial uppmärksamhet osv.

Men men, det behöver som sagt inte vara en nackdel för alliansen att opinionssiffrorna är dåliga nu. Det absolut bästa för dem är om de kan få gång en positiv vind och spiral ca 12 månader före valet. Då kommer de som vet nada om politik rösta på dem för de vill vara med i det vinnande laget.

Anonym sa...

Jag tycker Sjölanders försvar för Skytte känns ihåligt - det innehåller ju mest kritik.
För mig har Alliansen inneburit klart bättre ekonomi.
Jag tycker den jobbar på bra för att försöka sänka skatter och minska bedrägerierna med sjukskrivningar med mera.
Och fusket är utbrett, tro mig!
Fortsätter det så här, kommer jag att rösta på något av borgarpartierna nästa val.
Äntligen blir det ordning i skolan dessutom, verkar det som.

Kennedy Karlsson
Skogsarbetare