onsdag, augusti 29, 2007

Det blir strid om förorternas sjukvård

SvD uppmärksammar idag Stockholms Citys artiklar om hur Vårdförbundet befarar läkarflykt från förorternas sjukvård om den borgerliga landstingsmajoritetens förslag att ta bort den extra ersättningen till vårdcentraler i utsatta områden genomförs. (Se här, här och här). Och jag överdriver inte om jag säger att detta just nu är den utan tvekan viktigaste vårdpolitiska frågan för oss stockholmare. Ja, frågan är om det inte helt enkelt är den viktigaste politiska frågan, punkt.

Vad det handlar om är alltså att Filippa Reinfeldt och resten av landstingsmajoriteten vill införa ett nytt resursfördelningssystem till primärvården. Själva framställer man det som att det nya med det hela är att det nu är ett ”kundval”. Och hade det bara varit det så hade det varit en sak. Vi socialdemokrater i landstinget (jag sitter där) har varit väldigt öppna och går gärna med på förslag som förbättrar valfriheten och stärker patienternas makt gentemot sjukvården.

Men vad det hela istället verkar landa i är – förutom kraftfulla privatiseringar – en jättelik omfördelning från socialt utsatta områden till mer välbärgade. Och det är naturligtvis fullkomligt oacceptabelt. Vi har stora klyftor i hälsa redan som det är. Att nu förstärka dessa skillnader och flytta pengarna till relativt välmående områden är att gå åt helt fel håll. Det är en ren klasspolitik, och jag skulle vilja hävda att den fullkomligt saknar folkligt stöd.

Det blåser upp till strid i sjukvårdspolitiken. Jag är beredd att ställa mig i första ledet. Och någonting säger mig att jag inte kommer att stå där ensam.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , och annat intressant

Inga kommentarer: