måndag, augusti 27, 2007

Funktionshindrade betalar alliansens skattesänkningar

Nya, höga avgifter för hjälpmedel som elrullstolar och rollatorer. Det verkar bli ett av de sätt alliansledningen i Stockholms läns landsting sparar ihop till sina skattesänkningar (läs mer i SvD här). Och jag känner bara en stor trötthet när jag läser om förslagen.

Jag har själv suttit i landstingsfullmäktige här i länet sedan 1998 (först som ersättare, numera som ordinarie). Jag var med om hur den förra borgerliga majoriteten genom sitt ekonomiska vanstyre drev organisationen till ruinens brant. Sedan följde fyra rödgröna år där fokus fullständigt låg på att få ordning på ekonomin, skapa långsiktighet, ”rädda landstinget” som vi själva uttryckte saken. Och det är väl ingen hemlighet av vi för att göra detta tvingades till en del åtgärder som slog främst på de som är i störst behov av den offentliga verksamheten.

Inför valet nu senast kände jag en stor tillförsikt. För landstinget var räddat. Ekonomin var stabil, intäkterna räckte mer än väl till att betala för utgifterna, det fanns återigen möjligheter att faktiskt förbättra välfärden. Så sänktes SL-taxan, närakuterna byggdes ut, vi kunde äntligen satsa igen.

Så kom valet. Och borgarna vann, stort. Och nu detta. Försämringar, inte för att pengarna är slut, utan för att man till varje pris vill skrapa ihop till nya skattesänkningar. Att vara 33 år och bitter är inte särskilt klädsamt. Så jag lovar att snart bli mitt gamla vanliga kämpalystna jag igen. Men just nu känner jag mig bara tom. Ni får ursäkta.

Andra bloggar om: , , , , , , , och annat intressant

7 kommentarer:

Anonym sa...

Ursäkta mig herr socialdemokrat. Men du har ingenting att vara bitter för.

Dagens (S)verige är så infekterat av socialdemokratin att det kommer att ta deceinnier att komma ur det.


Att vara under 20 år och bitter för att livet känns hopplöst i ett socialdemokratiskt land, det är något att snacka om. Men när det äntligen börjar hända något som kan ta landet ur "sossesjukan", då blir du bitter för minsta lilla?

Anonym sa...

Hur kan du klaga över hur de borgerliga dränerar landstinget på pengar när det är ditt eget parti som straffat just Stockholms landsting med en orättvis "utjämnings"-skatt?

Johan Sjölander sa...

Bästa herrar anonyma. Ni har uppenbarigen missat det, men vi har en borgerlig regering och en borgerlig riksdagsmajoritet i Sverige (som alltså även bestämmer över skatteutjämningen). Att skylla på socialdemokratin i tid och otid håller inte längre. Jag förstår att detta är jobbigt för er att ställa om.

Men tycker ni det är rätt att införa en avgift på rollatorer och rullstolar? För det är just det ni försvarar, när ni angriper mig i det här fallet. När man tänker på det, så förstår man att ni vill vara anonyma...

Krassman sa...

Johan: Bra där. Att man skall behöve påminna dessa überliberaler om utjämningssystemet som deras egna förträdare är FÖR och inte EMOT, trots att anonym II får det att låta som något annat. Du kan även nu mer stoltsera att du är länkad från In Your Face

Anonym sa...

Du: Ekonomin var stabil, intäkterna räckte mer än väl till att betala för utgifterna, det fanns återigen möjligheter att faktiskt förbättra välfärden.

Sanningen (i artikeln): Några beslut är ännu inte fattade, men den borgerliga alliansen har gett ett uppdrag till tjänstemännen att hitta besparingar på hjälpmedelsområdet som dragit över sin budget under många år

Det låter inte stabilt. Och det var s då.

Anonym sa...

Förlorade vi majoritet i landstinget bara som en följd av tilbakagång i övrigt eller kan det finnas något (oberättigat förstås) missnöje med hur vi skötte oss?

Johan Sjölander sa...

Krassman: coolt. Vilken ära att bli länkad.

Anonym: Orsaken till att landstingsmajoriteten bett tjänstemännen titta på besparingarn är att de vill få ihop till sina skattesänkningar. Annars skulle de helt enkelt kunna utöka budgeten om behoven ökar. Så enkelt är det.

Peter Karlberg: Enligt de utvärderingar av valresultet som gjorts var valförslusten i landstinget främst en effekt av de nationella trenderna. Jämfört med både kommun och riksdag är det en väldigt stor väljarandel som uppger att de inte vet exakt vad de röstar på när det kommer till landstingsval. Dessutom - ska sägas - så hade vi en väldigt liten marginal (ett ombud i fullmäktige) under förra mandatperioden.

Sedan fanns det säkert också ett missnöje med att så mycket kraft och energi lades på budgetsanering av den föregående majoriteten. Relativt sett sparade vi mer än under hela den nationella budgetsaneringen (inte minst genom kraftfulla skattehöjningar). Men jag tror faktiskt att detta spelade förvånansvärt liten roll. Tyvärr, höll jag på att skriva, eftersom det visar i vilken medieskugga landstingspolitiken befinner sig.