onsdag, augusti 01, 2007

En riktigt bra speltidning

Tidningar om dator- och konsolspel gör de flesta misstänksamma. Alltför ofta är de dåligt layoutade reklambroschyrer där den taffliga svenskan i den egenproducerade texterna bara överträffas i det rent miserabla språket i de ”översatta” ditona. Men det finns som tur är undantag. Ett sådant är tidningen Level, ute med nytt nummer nu.

Till att börja med är den snygg, och lättläst. Även när de faktiskt fyller uppslag med mängder av små notisliknande texter blir det aldrig plottrigt. Men framförallt är det två saker som gör tidningen så läsvärd. Det första är det äkta engagemanget för spel som lyser igenom varje text. Och det andra är den höga språkliga nivån.

Augustinumret innehåller en hel del matnyttigt och intressant. Symptomatiskt nog inleder de med en lång text om nya Pac-Man, med anledning av nya Pac-Man: Championship Edition. Att frossa i spelnostalgi är annars ingenting tidningen väjer för, och tur är väl det. Andra läsvärda texter är Thomas Wiborghs reportage från Rockstar games i New York (med anledning av kommande GTA IV), direktrapporter från E3-mässan i Los Angeles, samt inte minst mängder av recensioner och förhandsglimtar (och ja, artikeln om Hideo Kojimas sista [?] Metal Gear Solidguns of the patriots – fick åtminstone undertecknad att börja funder över om jag inte behöver en sådan där PS3:a jag med, när allt kommer omkring…).

Som sagt, mycket underhållande och intressant läsning. Om det finns något att klaga över så är det kanske att texterna ibland drar iväg åt det något lite väl pretentiösa hållet. Men å andra sidan. Vem är jag att klaga på den saken ...

Nu ska sägas att jag inte är någon fullfjädrad spelnörd. Jag tycker det är kul att spela, och gillar att hålla mig informerad om vad som händer och sker i branschen. Tänker inte ta ställning här och nu till om spel är kultur, underhållning eller något helt annat (dessutom är det väl alla tre, antar jag), men att spelen och kulturen runt om dem blir en allt viktigare del av vårt samhälle kan väl få förneka.

Och då fungerar Level utmärkt som ciceron in i den världen. Dessutom är den snygg. Men det kanske jag redan hade sagt?

Andra bloggar om: , , , , , och annat intressant

1 kommentar:

Jonas Ryberg sa...

Äh, PC Gamer levererar fortfarande.